أخبار الرئاسة

Fifth CICA Summit under the chairmanship of Tajikistan

On June 15, the Fifth Summit of the Conference on Interaction and Confidence-Building Measures in Asia (CICA) was held in Dushanbe under the chairmanship of the Republic of Tajikistan.

The heads of state, government and high-ranking representatives of the participating states: Tajikistan, Azerbaijan, Afghanistan, Bahrain, Bangladesh, Vietnam, Egypt, Israel, India, Jordan, Iraq, Iran, Kazakhstan, Qatar, Cambodia, China, Korea, Kyrgyzstan, Mongolia, the United Arab Emirates, Pakistan, Palestine, Russia, Thailand, Turkey, Uzbekistan, Sri Lanka, the leaders and representatives of the observer states: Indonesia, Philippines, Belarus, Ukraine, the United States of America, Japan, leaders of international organizations and associations of observers and partners: the United Nations (UN), the International Organization for Migration, the Organization for Security and Cooperation in Europe, the Parliamentary Assembly of Turkic-speaking countries, the Shanghai Cooperation Organization (SCO) and the Summit’s guest — the Executive Committee of the Commonwealth of Independent States gathered in “Kokhi Navruz” to attend the Summit.

The Founder of Peace and National Unity, Leader of the Nation, President of the Republic of Tajikistan Emomali Rahmon as a representative of the host country warmly and sincerely welcomed the heads of state and government: the Chief Executive of the Islamic Republic of Afghanistan Dr. Abdullah Abdullah, the Prime Minister of the Republic of Azerbaijan Novruz Ismail Oglu Mamedov, the Prime Minister of the Kingdom of Cambodia Hun Sen, Vice-President of the Republic of Vietnam Ms. Dang Thi Ngoc Thinh, President of the People’s Republic of Bangladesh Mohammed Abdul Hamid, President of the Socialist Democratic Republic of Sri Lanka Maithripala Sirisena, Emir of the State of Qatar Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani, President of the Islamic Republic of Iran Hassan Rouhani, President of the Republic of Turkey Recep Tayyip Erdogan, President of the Kyrgyz Republic Sooronbai Jeenbekov, President of the Republic of Kazakhstan Kassym-Zhomart Tokayev, President of the Republic of Uzbekistan Shavkat Mirziyoyev, President of the Russian Federation Vladimir Putin, President of the People’s Republic of China Xi Jinping, heads of authoritative organizations and associations of the world.

Then a ceremony of photographing the head of the host country, the President of the Republic of Tajikistan Emomali Rahmon with the heads of state and delegations took place in Didor and Arzhang halls of “Kokhi Navruz”.

The main venue for the Fifth CICA Summit was chosen colorfully decorated with patterns and carvings Zarandud hall.

The President of the Republic of Tajikistan Emomali Rahmon opened the Fifth CICA Summit, which this time is chaired by Tajikistan, and sincerely welcomed all participants on their arriving to the republic.

The CICA Summit will be covered by 650 domestic and foreign media representatives, including journalists from Tajikistan, China, Canada, Bahrain, the United Arab Emirates, Afghanistan, Iran, Cambodia, Turkey, India, Belarus, Uzbekistan, Kazakhstan, Azerbaijan, Vietnam, Pakistan, Bangladesh, Lebanon, Sri Lanka, Kyrgyzstan, Russia and Iraq and correspondents from a number of Associated Press TV, Al-Jazeera, BBC, Reuters (UK), TV and radio broadcasting company MIR (CIS), Interfax, Russia Today, InfoSCO (SCO), and others.

We will recall that the CICA is an interstate and regional forum, which was established in 1992 with the support of the UN.

The main priority of this summit is to discuss the issues of security and cooperation in Asian continent and contribute to combating terrorism, extremism, illicit drug trafficking and transnational crime on a global scale.

CICA’s highest decision-making body is the Summit of Heads of State, which is held every four years.

The last CICA Summit was held on May 21, 2014 in Shanghai, China.

Tajikistan assumed the CICA chairmanship in the autumn of 2018 from China.

كلمة فخامة الرئيس إمام علي رحمان رئيس جمهورية طاجيكستان في قمة مؤتمر التفاعل وإجراءات بناء الثقة في آسيا (CICA)

السادة رؤساء الوفود المحترمين،

السادة مشاركي القمة الأعزاء،

بداية أود أن أشكر جمهورية الصين الشعبية على رئاستها الناجحة وعملها الكبير الذي أنجزته في مرحلة هامة من مراحل تطور مؤتمر التفاعل وإجراءات بناء الثقة في آسيا (CICA).

وإن طاجيكستان  خلال رئاستها للمؤتمر ترى أن المهمة الأساسية تتمثل في المساعدة الشاملة لتعزيز الحوار البناء والتفاعل الواسع بين الدول الأعضاء من خلال الاستمرار في تنفيذ إجراءات بناء الثقة ، وكذلك دعم الازدهار والتنمية المتوازنة في المنطقة الآسيوية بأسرها.

تواجه المنطقة الآسيوية الشاسعة في الوقت الراهن تحديات جديدة تتلاقي في ضوئها المصائر التاريخية للشعوب بشكل وثيق في السعي لتحقيق النمو الاقتصادي والتنمية المستدامة المشتركة والتقدم.

وإن طاجيكستان تؤكد ضرورة مواصلة تفعيل العمل المستقبلي في إطار عملية مؤتمر التفاعل وإجراءات بناء الثقة في آسيا على بذل الجهود لتعزيز السلام والاستقرار والأمن في آسيا وتعميق التعاون متعدد الأوجه وتنفيذ تدابير بناء الثقة في المجالات السياسية والاقتصادية والبيئية والإنسانية.

مشاركي القمة الأعزاء،

منذ القمة الأخيرة حدثت تغيرات ملحوظة في منطقة  مؤتمر التفاعل وإجراءات بناء الثقة في آسيا (CICA).

ولا يزال الأمن الدولي والإقليمي يهدده تنامي الإرهاب والتطرف والجريمة المنظمة العابرة للحدود وتهريب المخدرات والجريمة الإلكترونية.

وإن مكافحة هذه التهديدات تتطلب من جميع الدول الأعضاء في المؤتمر اتخاذ إجراءات مشتركة عاجلة .

وإن شعب طاجيكستان الذي عاش الحرب الأهلية في أوائل التسعينات من القرن الماضي يدرك قيمة السلام والهدوء والاستقرار والضرورة المطلقة للحفاظ عليها وتعزيزها.

وقد استضافت طاجيكستان بالتعاون الوثيق مع منظمة الأمم المتحدة والشركاء الدوليين الآخرين في العام الماضي والعام الحالي المؤتمرين المهمين رفيعي المستوى حول تعزيز التعاون الدولي والإقليمي في مكافحة هذه التهديدات العالمية ومصادر تمويلها.

وإن التصدي الفعال لهذه التحديات والتهديدات للأمن يدعو إلى ضرورة تنفيذ مجموعة من الإجراءات لتحسين الجوانب الاجتماعية لحياة مجتمعاتنا بما في ذلك الحد من مستوى الفقر والبطالة.

وما يثير القلق البالغ لدينا هو الوضع المعقد في أفغانستان المجاورة.

وإن اتخاذ إجراءات فعالة والتنسيق المستقبلي لجهود المجتمع الدولي، بما في ذلك الدول الأعضاء في مؤتمر التفاعل وإجراءات بناء الثقة في آسيا (CICA) ، في هذا الاتجاه بإمكانه أن يقدم عونا حقيقيا في حل القضية الأفغانية.

وفي هذا السياق ، يمكن للعمل على جلب أفغانستان إلى عملية التكامل الإقليمي في إطار الأبعاد الخمسة للمؤتمر أن يلعب دورًا مهماً.

وإن تعزيز التعاون الاقتصادي يعد جزءاً لا يتجزأ من مشاركتنا في تحقيق النمو المستدام.

و من مصلحتنا المشتركة الاستفادة الكاملة من القدرات الترانزيتية في المنطقة من خلال تسريع عملية تحديث وبناء بنى تحتية جديدة للاتصالات.

ويعد البيئة وتغير المناخ من المجالات الهامة الأخرى لتعاوننا.

وإن الكوارث الطبيعية تسبب سنويًا أضرارًا كبيرة لاقتصادات بلداننا.

وفي هذا الصدد نقترح تطوير آليات فعالة لتقديم مساعدة شاملة للبلدان التي تعاني من الكوارث الطبيعية.

ونظرًا لخصائصها الجغرافية، فإن طاجيكستان التي تشكل الجبال 93 في المائة من مساحة أراضيها، تظل أيضاً عرضةً للتداعيات المدمرة للكوارث الطبيعية التي تسفر عنها سنويًا الأضرار المادية والخسائر البشرية الجسيمة.

وفي بلادنا على مدى أربعين سنة مضت اختفى أكثر من ألف (1000) نهر جليدي الأمر الذي يؤثر سلبًا بدوره على القطاعات الرئيسية للاقتصاد الوطني - الطاقة الكهرمائية والزراعة والصناعة.

وإن استمرار عملية الذوبان السريع للأنهار الجليدية يؤثر سلبًا على حجم الموارد المائية في آسيا الوسطى ، التي يتشكل أكثر من ستين (60) بالمائة منها في أراضي طاجيكستان.

وهذا الأمر يخلق عقبات إضافية أمام تحقيق أهداف التنمية المستدامة.

ويعلم الجميع أنه في آسيا الوسطى تمثل الموارد المائية عنصراً محورياً في التنمية الاجتماعية والاقتصادية والانتعاش البيئي للمنطقة.

في هذا الصدد فإن  تحقيق أهداف التنمية المستدامة في المنطقة لا يمكن إلا من خلال ترشيد استخدام الموارد المائية والحد من إهدارها والحفاظ عليها من أجل الأجيال القادمة.

وإن طاجيكستان تقوم بتفعيل جدول الأعمال العالمي للمياه بنشاط.

وبناءً على مبادرتنا أعلنت الجمعية العامة للأمم المتحدة خلال الفترة من سنة 2003م إلى الوقت الحاضر- العام الدولي للمياه العذبة (2003م)، والعقد الدولي للعمل "الماء من أجل الحياة" (2005-2015م) ، والعام الدولي للتعاون في مجال المياه (2013م).

وفي ديسمبر عام 2016م بمبادرة جديدة من طاجيكستان تم اعتماد القرار بتوافق الآراء بشأن العقد الدولي للعمل "الماء من أجل التنمية المستدامة" ، الذي انطلق تنفيذه رسمياً العام الماضي.

وإن التنفيذ الشامل للإجراءات العملية في إطار العقد الجديد يهدف إلى المساهمة في تحقيق أهداف التنمية المستدامة المتعلقة بالمياه.

 في هذا الصدد فإننا نعتبر من الأهمية بمكان مشاركة الدول الأعضاء في مؤتمر التفاعل وإجراءات بناء الثقة في آسيا (CICA) في التنفيذ المشترك لهذا العقد.

أيها المشاركون الأعزاء في القمة،

إن طاجيكستان خلال رئاستها ستعمل على تعزيز التعاون في مجال السياحة وتوثيق تعاون بلداننا في هذا الاتجاه.

في هذا السياق فإننا نخطط لإقامة أحداث بشأن تعريف ممثلي الدول الأعضاء في مؤتمر التفاعل وإجراءات بناء الثقة في آسيا (CICA) على نطاق واسع بالتراث الثقافي والتاريخي والموارد الطبيعية الغنية لجمهورية طاجيكستان، بالإضافة إلى إنشاء منصة لبحث سبل جديدة للتعاون على هذا الصعيد.

وإننا نتطلع إلى أن لقاءنا اليوم يتيح لنا أن نقوم بتبادل الخبرات المتراكمة على مدار سنوات من التعاون في إطار المؤتمر وتحديد الاتجاهات الرئيسية لأنشطتنا المشتركة لتعزيز الثقة والأمن ومواصلة تفعيل عملية مؤتمر التفاعل وإجراءات بناء الثقة في آسيا (CICA).

وأنا على يقين أن القمة ستعطي زخما إضافيا لإنجاز أهدافنا المشتركة وتعزيز آليات التعاون المتعدد الأطراف والتفاعل الواسع في إطار تسوية القضايا العاجلة لمؤتمر التفاعل وإجراءات بناء الثقة في آسيا (CICA).

وشكرا لاهتمامكم.

لقاء مع ﺭﺋﻴﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭﻳﺔ ﺇﻳﺮﺍﻥ ﺍﻹﺳﻼﻣﻴﺔ ﺣﺴﻦ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ

 

 

 

استقبل ﻣﺆﺳﺲ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻭﺍﻟﻮﺣﺪﺓ ﺍﻟﻮﻃﻨﻴﺔ – ﺯﻋﻴﻢ ﺍلشعب الطاجيكى فخامة الرئيس إمام على رحمان رئيس جمهورية طاجيكستان على هامش قمة مؤتمر التفاعل و اجراءات ﺑﻨﺎﺀ ﺍﻟﺜﻘﺔ ﻓﻲ ﺁﺳﻴﺎ، ﺭﺋﻴﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭﻳﺔ ﺇﻳﺮﺍﻥ ﺍﻹﺳﻼﻣﻴﺔ ﺣﺴﻦ ﺭﻭﺣﺎﻧﻲ.

ﺗﻢ ﺧﻼﻝ ﺍﻟﻠﻘﺎﺀ ﻣﻨﺎﻗﺸﺔ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻗﻀﺎﻳﺎ ﺍﻟﺘﻌﺎﻭﻥ ﻣﺘﻌﺪﺩ ﺍﻷﻃﺮﺍﻑ ﺑﻴﻦ ﻃﺎﺟﻴﻜﺴﺘﺎﻥ ﻭﺇﻳﺮﺍﻥ.

ﺃﻋﺮﺏ ﺍﻟﺮﺋﻴﺲ ﺇﻣﺎﻡ ﻋﻠﻲ ﺭﺣﻤاﻦ ﻋﻦ ﺛﻘﺘﻪ ﻓﻲ ﺃﻥ ﻋﻘﺪ ﺍﻟﻘﻤﺔ ﺍﻟﺨﺎﻣﺴﺔ ﻟﻤﺆﺗﻤﺮ ﺍﻟﺘﻔﺎﻋﻞ ﻭ اجراءات ﺑﻨﺎﺀ ﺍﻟﺜﻘﺔ ﻓﻲ ﺁﺳﻴﺎ ﺑﻤﺸﺎﺭﻛﺔ ﻧﺸﻄﺔ ﻣﻦ ﺭﺅﺳﺎﺀ ﺍﻟﺪﻭﻝ ﺍﻷﻋﻀﺎﺀ ﺳﻴﺨﻠﻖ ﺃﺳﺎﺳًﺎ ﻣﻨﺎﺳﺒًﺎ ﻟﺘﻮﺳﻴﻊ ﻧﻄﺎﻕ ﺍﻟﺘﻌﺎﻭﻥ ﺑﻴﻦ ﺑﻠﺪﺍﻥ ﺍﻟﻤﻨﻄﻘﺔ ﻓﻲ ﺣﻞ ﺍﻟﻤﺸﻜﻼﺕ ﺍﻟﻌﺎﻟﻤﻴﺔ.

ﺍﻫﺘﻢ ﺍﻟﻄﺮﻓﺎﻥ ﺑﺘﻄﻮﻳﺮ ﺍﻟﺘﻌﺎﻭﻥ ﻓﻲ ﻣﺠﺎﻻﺕ ﺍﻻﻗﺘﺼﺎﺩ ﻭﺍﻟﺘﺠﺎﺭﺓ ﻭﺍﻻﺳﺘﺜﻤﺎﺭ ﻭﺗﻮﺳﻴﻊ ﺍﻟﻌﻼﻗﺎﺕ ﻓﻲ ﻣﺠﺎﻻﺕ ﺍﻟﺮﻋﺎﻳﺔ ﺍﻟﺼﺤﻴﺔ ﻭﺍﻟﺘﻌﻠﻴﻢ ﻭﺍﻟﻌﻠﻮﻡ ﻭﺍﻟﺘﻜﻨﻮﻟﻮﺟﻴﺎ ﻭﺍﻟﺜﻘﺎﻓﺔ ﻭﺍﻟﺒﻨﻴﺔ ﺍﻟﺘﺤﺘﻴﺔ ﻭﺍﻻﺗﺼﺎﻻﺕ.

ﻛﻤﺎ ﺟﺮﺕ ﻣﺤﺎﺩﺛﺔ ﺑﻨﺎﺀﺓ ﺣﻮﻝ ﺍﻟﻮﺿﻊ ﺍﻟﺤﺎﻟﻲ ﻭﺍﻟﻤﺴﺘﻘﺒﻠﻲ ﻓﻲ ﺃﻓﻐﺎﻧﺴﺘﺎﻥ ﻭﺍﻟﻘﻀﺎﻳﺎ ﺍﻹﻗﻠﻴﻤﻴﺔ ﻭﺍﻟﺪﻭﻟﻴﺔ ﺍﻷﺧﺮﻯ.

 

 

 

 

لقاء مع ﺭﺋﻴﺲ ﺍﻟﺠﻤﻬﻮﺭﻳﺔ ﺍﻟﺘﺮﻛﻴﺔ ﺭﺟﺐ ﻃﻴﺐ ﺃﺭﺩﻭﻏﺎﻥ

ﺍﻟﺘﻘﻰ ﻣﺆﺳﺲ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻭﺍﻟﻮﺣﺪﺓ ﺍﻟﻮﻃﻨﻴﺔ ﺯﻋﻴﻢ الشعب الطاجيكى فخامة الرئيس إمام علي رحمان رئيس جمهورية طاجيكستان مع ﺭﺋﻴﺲ ﺍﻟﺠﻤﻬﻮﺭﻳﺔ ﺍﻟﺘﺮﻛﻴﺔ ﺭﺟﺐ ﻃﻴﺐ ﺃﺭﺩﻭﻏﺎﻥ.


ﺧﻼﻝ ﺍﻻﺟﺘﻤﺎﻉ ﺗﻢ ﺑﺤﺚ قضايا ﺍﻟﻌﻼﻗﺎﺕ ﺍﻟﻮﺩﻳﺔ ﺍﻟﻤﺘﺒﺎﺩﻟﺔ ﻓﻲ ﺍﻟﻤﺠﺎﻻﺕ ﺍﻟﺴﻴﺎﺳﻴﺔ ﻭﺍﻻﻗﺘﺼﺎﺩﻳﺔ ﻭﺍﻟﺘﺠﺎﺭﻳﺔ ﻭﺍﻻﺟﺘﻤﺎﻋﻴﺔ ﻭﺍﻟﺴﻴﺎﺣﻴﺔ ﻭﺍﻟﺜﻘﺎﻓﻴﺔ ﻭﺍﻟﺸﺮﺍﻛﺔ ﻃﻮﻳﻠﺔ ﺍﻷﺟﻞ ﻛﺄﻭﻟﻮﻳﺔ ﻟﻠﺴﻴﺎﺳﺔ ﺍﻟﺨﺎﺭﺟﻴﺔ ﻟﻠﺒﻠﺪﻳﻦ .

ﺭﺣﺐ ﺭﺋﻴﺲ ﺍﻟﺒﻼﺩ ﺇﻣﺎﻡ ﻋﻠﻲ ﺭﺣﻤﻦ ﺑﻀﻴﻒ ﺷﺮﻑ ﺑﻮﺻﻮﻟﻪ ﺇﻟﻰ ﻃﺎﺟﻴﻜﺴﺘﺎﻥ ﻭﻗﺎﻝ ﺇﻥ ﻧﺘﺎﺋﺞ ﻫﺬﺍ ﺍﻻﺟﺘﻤﺎﻉ ﺳﺘﻌﻄﻲ ﺯﺧﻤﺎً ﺟﺪﻳﺎً ﻟﺘﻌﺰﻳﺰ ﺍﻟﺼﺪﺍﻗﺔ ﻭﺍﻟﺘﻌﺎﻭﻥ.

ﺃﻋﺮﺏ ﺭﺋﻴﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭﻳﺔ ﺗﺮﻛﻴﺎ ﺭﺟﺐ ﻃﻴﺐ ﺃﺭﺩﻭﻏﺎﻥ ﻋﻦ ﺍﻣﺘﻨﺎﻧﻪ ﻟﺮﺋﻴﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭﻳﺔ ﻃﺎﺟﻴﻜﺴﺘﺎﻥ ﺇﻣﺎﻡ ﻋﻠﻲ ﺭﺣﻤاﻦ، ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺘﺮﺣﻴﺐ ﺍﻟﺤﺎﺭ ﻭﺍﻟﺼﺎﺩﻕ.

ﺧﻼﻝ ﺍﻻﺟﺘﻤﺎﻉ، ﺗﻢ ﺇﻳﻼﺀ ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﺧﺎﺹ ﻟﺘﻨﻔﻴﺬ ﺍﻟﻮﺛﺎﺋﻖ ﺍﻟﻤﻮﻗﻌﺔ ﻣﺴﺒﻘًﺎ، ﻭﺃﻧﺸﻄﺔ ﺍﻟﻠﺠﻨﺔ ﺍﻟﺤﻜﻮﻣﻴﺔ ﺍﻟﻤﺸﺘﺮﻛﺔ ﻟﻠﺘﻌﺎﻭﻥ ﺍﻻﻗﺘﺼﺎﺩﻱ، ﻭﺃﻧﺸﻄﺔ ﻣﻜﺘﺐ ﺍﻟﺘﻌﺎﻭﻥ ﺍﻟﺪﻭﻟﻲ ﺍﻟﺘﺮﻛﻲ ‏( TICA ‏) ﻓﻲ ﻃﺎﺟﻴﻜﺴﺘﺎﻥ، ﻭﻋﻘﺪ ﻣﻨﺘﺪﻯ ﺃﻋﻤﺎﻝ ﻟﻄﺎﺟﻴﻜﺴﺘﺎﻥ ﻭﺗﺮﻛﻴﺎ، ﻳﻤﻜﻦ ﺃﻥ ﻳﺴﻬﻢ ﻓﻲ ﺗﻄﻮﻳﺮ ﺍﻟﺘﻌﺎﻭﻥ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﺴﺘﺜﻤﺮﻳﻦ ﻭ ﺭﻭﺍﺩ ﺍﻷﻋﻤﺎﻝ ﻓﻲ ﺍﻟﺒﻠﺪﻳﻦ.

 

 

 

 

 

اجتماع مع ﺃﻣﻴﺮ ﺩﻭﻟﺔ ﻗﻄﺮ ﺍﻟﺸﻴﺦ ﺗﻤﻴﻢ ﺑﻦ ﺣﻤﺪ ال ثاني

 

 

 

استقبل مؤسس السلام والوحدة الوطنية زعيم الشعب الطاجيكى فخامة الرئيس إمام علي رحمان رئيس جمهورية طاجيكستان على هامش القمة ﺍﻟﺨﺎﻣﺴﺔ ﻟﻤﺆﺗﻤﺮ ﺍﻟﺘﻔﺎﻋﻞ ﻭﺗﺪﺍﺑﻴﺮ ﺑﻨﺎﺀ ﺍﻟﺜﻘﺔ ﻓﻲ ﺁﺳﻴﺎ، ﺃﻣﻴﺮ ﺩﻭﻟﺔ ﻗﻄﺮ ﺍﻟﺸﻴﺦ ﺗﻤﻴﻢ ﺑﻦ ﺣﻤﺪ ال ثاني.

ﺧﻼﻝ ﺍﻻﺟﺘﻤﺎﻉ ﺗﻢ ﺍﻟﻨﻈﺮ ﻓﻲ ﻣﺠﻤﻮﻋﺔ ﻭﺍﺳﻌﺔ ﻣﻦ ﻗﻀﺎﻳﺎ ﺍﻟﺘﻌﺎﻭﻥ ﺑﻴﻦ ﻃﺎﺟﻴﻜﺴﺘﺎﻥ ﻭﻗﻄﺮ.

ﺭﺣﺐ ﺭﺋﻴﺲ ﺍﻟﺒﻼﺩ ﺇﻣﺎﻡ ﻋﻠﻲ ﺭﺣﻤاﻦ الضيف الموقر ﻟﺪﻯ ﻭﺻﻮﻟﻪ ﺇﻟﻰ ﻃﺎﺟﻴﻜﺴﺘﺎﻥ ، ﻭﺃﻛﺪ ﺃﻥ ﺩﻭﻟﺔ ﻗﻄﺮ ﺑﺎﻋﺘﺒﺎﺭﻫﺎ ﻭﺍﺣﺪﺓ ﻣﻦ ﺃﻫﻢ ﺍﻟﻤﺮﺍﻛﺰ ﺍﻻﻗﺘﺼﺎﺩﻳﺔ ﻭﺍﻟﻤﺎﻟﻴﺔ ﻭﺍﻟﺴﻴﺎﺳﻴﺔ ﻓﻲ ﺍﻟﻌﺎﻟﻢ، ﺗﺤﺘﻞ ﻣﻜﺎﻧﺔ ﻣﻬﻤﺔ ﻓﻲ ﺍﻟﻌﻼﻗﺎﺕ ﺍﻟﺪﻭﻟﻴﺔ ﻟﺠﻤﻬﻮﺭﻳﺔ ﻃﺎﺟﻴﻜﺴﺘﺎﻥ.

ﻋﺒﺮ ﺍﻟﻄﺮﻓﺎﻥ ﻋﻦ ﺍﺭﺗﻴﺎﺣﻬﻤﺎ ﻷﻧﺸﻄﺔ ﺍﻟﻠﺠﻨﺔ ﺍﻟﺤﻜﻮﻣﻴﺔ ﺍﻟﻤﺸﺘﺮﻛﺔ ﺑﻴﻦ ﻃﺎﺟﻴﻜﺴﺘﺎﻥ ﻭﻗﻄﺮ ﺑﺸﺄﻥ ﺍﻟﺘﻌﺎﻭﻥ ﻓﻲ ﺍﻟﻤﺠﺎﻻﺕ ﺍﻟﺘﺠﺎﺭﻳﺔ ﻭﺍﻻﻗﺘﺼﺎﺩﻳﺔ ﻭﺍﻟﻌﻠﻤﻴﺔ ﻭﺍﻟﺘﻘﻨﻴﺔ، ﻭﻣﻨﺘﺪﻯ ﺍﻷﻋﻤﺎﻝ ﺍﻟﻄﺎﺟﻴﻜﻲ ﺍﻟﻘﻄﺮﻱ.

ﻭﺗﻢ ﺇﻳﻼﺀ ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﺧﺎﺹ ﻟﺘﻨﻤﻴﺔ ﺍﻟﻌﻼﻗﺎﺕ ﻓﻲ ﻣﺠﺎﻻﺕ ﺍﻟﺘﺠﺎﺭﺓ ﻭﺍﻻﻗﺘﺼﺎﺩ ﻭﺍﻟﺘﻜﻨﻮﻟﻮﺟﻴﺎ ﻭﺍﻻﺳﺘﺜﻤﺎﺭ ﻭﺍﻟﻤﺼﺎﺭﻑ ﻭﺍﻟﺜﻘﺎﻓﺔ ﻭﺍﻟﺘﻌﻠﻴﻢ ﻭﺍﻟﺼﺤﺔ ﻭﺍﻟﺴﻴﺎﺣﺔ.

ﺃﻋﺮﺏ ﺍﻟﻄﺮﻓﺎﻥ ﻋﻦ ﺍﻫﺘﻤﺎﻣﻬﻤﺎ ﺑﺘعزيز العلاقات ﻓﻲ ﻣﺠﺎﻝ ﺗﻄﻮﻳﺮ ﺍﻟﺘﻌﺎﻭﻥ ﻓﻲ ﻣﺠﺎﻻﺕ ﺍﻟﻄﺎﻗﺔ ﺍﻟﻜﻬﺮﻭﻣﺎﺋﻴﺔ ﻭﺍﻟﺘﻌﺪﻳﻦ ﻭﺍﻟﻤﻌﺎﻟﺠﺔ ﺍﻟﻨﻬﺎﺋﻴﺔ ﻟﻠﻔﻮﺍﻛﻪ ﻭﺍﻟﺨﻀﺮﻭﺍﺕ ﻭﺍﻟﻤﻌﺎﺩﻥ ﻭﺍﻷﺣﺠﺎﺭ ﺍﻟﻜﺮﻳﻤﺔ.

ﺧﻼﻝ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﻣﺨﻠﺺ ﻧﻮﻗﺸﺖ ﺃﻳﻀًﺎ ﻗﻀﺎﻳﺎ ﺿﻤﺎﻥ ﺍﻷﻣﻦ ﺍﻹﻗﻠﻴﻤﻲ ﻭﺍﻟﺪﻭﻟﻲ، ﻭﻣﻜﺎﻓﺤﺔ ﺍﻟﺘﻬﺪﻳﺪﺍﺕ ﺍﻟﻤﺸﺘﺮﻛﺔ ﻭﻏﻴﺮﻫﺎ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﺍﻟﻤﻬﻤﺔ.

 

 

 

 

The President of the Republic of Tajikistan, Emomali Rahmon received the Vice-President of the Republic of Vietnam, Mrs. Dang Thi Ngoc Thinh

The President of the Republic of Tajikistan, Emomali Rahmon, in the context of the fifth Summit of the Conference on Interaction and Confidence Building Measures in Asia, received the Vice-President of the Republic of Vietnam, Mrs. Dang Thi Ngoc Thinh.

During the meeting, a wide range of issues of bilateral cooperation was reviewed.

President Emomali Rahmon stressed that the Republic of Tajikistan is interested in developing and deepening cooperation with Vietnam.

At the meeting, the parties paid special attention to the strengthening of political relations, the development and implementation of cooperation agreements, the establishment of a joint Intergovernmental Commission on trade-economic and scientific-technical cooperation, exchange of experience in tax and customs matters.

The meeting also considered other issues of interest to the parties.

 

The President of the Republic of Tajikistan, Emomali Rahmon received the Prime Minister of the Kingdom of Cambodia Hun Sen

The President of the Republic of Tajikistan, Emomali Rahmon, in the context of the Fifth Summit of the Conference on Interaction and Confidence Building Measures in Asia, received the Prime Minister of the Kingdom of Cambodia Hun Sen.

During the meeting, the perspectives of relations and cooperation between Tajikistan and Cambodia were considered.

President Emomali Rakhmon welcomed the distinguished guest with the arrival in Tajikistan and stressed that the Republic of Tajikistan is interested in enhancing constructive relations with the Kingdom of Cambodia.

The Prime Minister of Cambodia expressed gratitude to the President and the Government of the Republic of Tajikistan for the warm welcome and sincere hospitality.

In the name of strengthening trade and economic relations, the parties considered it necessary to expand cooperation in the fields of agriculture, light industry, production and processing of leather and wool, the creation of joint weaving and clothing enterprises for the production of clothing and footwear in Tajikistan.

In order to develop the economic relations of the two countries, it was proposed to establish an Intergovernmental Commission on trade, economic and scientific and technical cooperation.

The establishment of joint industrial enterprises, the import of finished weaving products, the intensification of goods exchange between the two countries through the organization of business forums and the establishment of the Council of Entrepreneurs of the two countries were called expedient.

The parties also discussed the issues of strengthening cooperation in the field of tourism and other aspects that are beneficial to both countries.

 

President of the Republic of Tajikistan Emomali Rahmon received Prime Minister of the Republic of Azerbaijan Novruz Ismail Oglu Mammadov

In the evening of June 14, at the Palace of the Nation, President of the Republic of Tajikistan Emomali Rahmon received Prime Minister of the Republic of Azerbaijan Novruz Ismail Oglu Mammadov within the framework of Fifth Summit of the Conference on Interaction and Confidence Building Measures in Asia (CICA).

President Emomali Rahmon expressed satisfaction with the level and quality of intergovernmental cooperation, both at the bilateral and multilateral levels between Tajikistan and Azerbaijan.

During the meeting, the parties reviewed the most important topics related to intergovernmental cooperation of Tajikistan and Azerbaijan in the fields of economy, trade, industry, transport and transport infrastructure, hydropower, agriculture, communications, science, education, culture and tourism.

Other issues of mutual interest were also discussed during the meeting.

the President of the Republic of Tajikistan, Emomali Rahmon, organized a friendship evening in the country residence in honor of the heads of states and the delegations participating in the fifth Summit of the Conference on Interaction and Confidence Buil

The President of the Republic of Tajikistan, Emomali Rahmon, organized a friendship evening in the country residence in honor of the heads of states and the delegations participating in the fifth Summit of the Conference on Interaction and Confidence Building Measures in Asia (CICA).

One of the gracious places was chosen for the event - the country residence of the Executive body of state power of the city of Dushanbe, located in Varzob district.

The purpose of the evening tour and Tajik dastarkhan in the fresh mountain air was to get acquainted with the unique landscapes of our country, the historical and cultural traditions of the Tajik hospitality, the ancient civilization of the Tajik people, examples of achievements of the country's artisans, national cuisine, various types of sweets, desserts, fresh and high-quality fruits, dried fruits and other agricultural products of the fertile lands of the Republic of Tajikistan.

President Emomali Rahmon acquainted the guests with the best examples of folk crafts, handicrafts, design of national houses, carvings, various kinds of confectionery and dishes prepared by skilled hostesses.

On the evening of friendship, the heads of states got acquainted with the exhibition of the natural resources of our country. At the gala exhibition were presented fruits and vegetables, dried fruits, honey and other priceless nature’s gifts of our country, which pleased the guests of honor.

Truly, Tajikistan is a sunny country, possessing invaluable natural resources, ecologically clean and high-quality products, and has won great fame for its fruits and vegetables, dried fruits and delicious national dishes.

The exhibition featured dozens of fresh fruits of Tajikistan with unique taste and quality, various types of melons. Guests of honor showed great interest in each type of products at the exhibition and various types of our national dishes.

Tajik President Emomali Rahmon has Tajik hospitality and honors the folk traditions of hospitality.

The head of state, Emomali Rakhmon, constantly calls for respecting the traditions of Tajik hospitality and warmly and sincerely accepts every guest of Tajikistan.

 

لقاء مع ﺭﺋﻴﺲ ﺍﻻﺗﺤﺎﺩ ﺍﻟﺮﻭﺳﻲ ﻓﻼﺩﻳﻤﻴﺮ ﺑﻮﺗﻴﻦ

 

 

 

ﺍﻟﺘﻘﻰ ﻣﺆﺳﺲ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻭﺍﻟﻮﺣﺪﺓ ﺍﻟﻮﻃﻨﻴﺔ زعيم الشعب الطاجيكى فخامة الرئيس إمام علي رحمان رئيس جمهورية طاجيكستان ﻓﻲ اطار قمة ﻣﺆﺗﻤﺮ ﺎﻟﺘﻔﺎﻋﻞ ﻭ اجراءات ﺑﻨﺎﺀ ﺍﻟﺜﻘﺔ ﻓﻲ ﺁﺳﻴﺎ ﻣﻊ ﺭﺋﻴﺲ ﺍﻻﺗﺤﺎﺩ ﺍﻟﺮﻭﺳﻲ ﻓﻼﺩﻳﻤﻴﺮ ﺑﻮﺗﻴﻦ.

ﺗﻢ ﺧﻼﻝ ﺍﻟﻠﻘﺎﺀ ﻣﻨﺎﻗﺸﺔ ﻗﻀﺎﻳﺎ ﺍﻟﺸﺮﺍﻛﺔ ﺍﻻﺳﺘﺮﺍﺗﻴﺠﻴﺔ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﺒﻠﺪﻳﻦ. ﺃﻛﺪ ﺭﺋﻴﺲ ﺍﻟﺪﻭﻟﺔ إمام علي رحمان ﻋﻠﻰ ﺃﻫﻤﻴﺔ ﻋﻘﺪ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﺎﺕ ﻭﻣﻔﺎﻭﺿﺎﺕ ﺭﻓﻴﻌﺔ ﺍﻟﻤﺴﺘﻮﻯ ﻟﺘﻨﻤﻴﺔ ﺍﻟﻌﻼﻗﺎﺕ ﺑﻴﻦ ﺍﻟبلدين ﻭﺗﻘﺪﻣﻬﺎ. ” ﺃﻧﺎ ﻭﺍﺛﻖ ﻣﻦ ﺃﻥ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻨﺎ ﺍﻟﻘﺎﺩﻡ ﺳﻴﻌﻄﻲ ﺩﻓﻌﺔ ﻗﻮﻳﺔ ﻟﻬﺬﻩ ﺍﻟﻌﻤﻠﻴﺔ ”.

ﺃﻋﺮﺏ ﺍﻟﺠﺎﻧﺒﺎﻥ ﻋﻦ ﺍﺭﺗﻴﺎﺣﻬﻤﺎ ﻟﻨﺘﺎﺋﺞ ﺍﻟﺰﻳﺎﺭﺓ ﺍﻟﺮﺳﻤﻴﺔ ﺍﻟﺘﻲ ﻗﺎﻡ ﺑﻬﺎ ﺭﺋﻴﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭﻳﺔ ﻃﺎﺟﻴﻜﺴﺘﺎﻥ ﺇﻟﻰ ﺍﻻﺗﺤﺎﺩ ﺍﻟﺮﻭﺳﻲ، ﻭﺍﻟﺘﻨﻔﻴﺬ ﺍﻟﻌﻤﻠﻲ ﻟﻠﻮﺛﺎﺋﻖ ﺍﻟﻤﻮﻗﻌﺔ ﻓﻲ ﻭﻗﺖ ﺳﺎﺑﻖ ﻭﺗﻌﺎﻭﻥات بين ﺍﻟﺒﻠﺪﻳﻦ ﻓﻲ ﺗﻮﺳﻴﻊ ﺍﻟﻌﻼﻗﺎﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩﺓ ﺍﻷﻭﺟﻪ ﻭﺍﻻﺗﻔﺎﻗﺎﺕ ﺍﻟﺘﻲ ﺗﻢ ﺍﻟﺘﻮﺻﻞ ﺇﻟﻴﻬﺎ ﻓﻲ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺠﺎﻻﺕ ﺍﻟﺘﻌﺎﻭﻥ. ﺗﻢ ﺧﻼﻝ ﺍﻟﻠﻘﺎﺀ ﻣﻨﺎﻗﺸﺔ ﺍﻟﻘﻀﺎﻳﺎ ﺫﺍﺕ ﺍﻻﻫﺘﻤﺎﻡ ﺍﻟﻤﺸﺘﺮﻙ.

 

 

 

 

استقبال رئيس جمهورية الصين الشعبية شي جين في مطار دوشنبه الدولي

 

 

 

إستقبل مؤسس السلام والوحدة الوطنية زعيم الشعب الطاجيكى فخامة الرئيس إمام علي رحمان رئيس جمهورية طاجيكستان رئيس جمهورية الصين الشعبية شي جين بينغ الذي وصل الى جمهورية طاجيكستان بزيارة الدولة و الحضور فى القمة الخامسة لرؤساء دول مؤتمر التفاعل و تدابير بناء الثقة فى آسيا في مطار دوشنبه الدولي بعد ظهر 14 من يونيو.

خلال اللقاء، رحب فخامة الرئيس إمام علي رحمان، نظيره الصيني شي جين بينغ لطاجيكستان. و تم الإعراب الثقة بأن نتائج قمة مؤتمر التفاعل و تدابير بناء الثقة فى آسيا ستيسر تعزيز وتوسيع العلاقات بين بلدان المنطقة ومعالجة القضايا الحاسمة للمجتمع الدولي.

يشارك رئيس جمهورية الصين الشعبية شي جين بينغ في قمة سيكا فى 15 يونيو، و يعقد محادثات ومفاوضات مع رئيس جمهورية طاجيكستان إمام علي رحمان.

 

 

 

 

 

المزيد من المقالات...

  1. لقاء مع رئيس جمهورية أوزبكستان شوكت مير ضياييف
  2. لقاء مع رئيس جمهورية كازاخستان قاسم جامارت تاقاييف
  3. لقاء مع الرئيس التنفيذي لجمهورية أفغانستان الإسلامية عبد الله عبد الله
  4. المشاركة في اجتماع مجلس رؤساء الدول الأعضاء في منظمة شنغهاي للتعاون
  5. لقاء مع رئيس جمهرية افغانيستان الإسلامية محمد أشرف غني
  6. لقاء مع رئيس جمهورية بنغلاديش الشعبية محمد عبد الحميد
  7. لقاء مع رئيس جمهورية سريلانكا الديمقراطية الاشتراكية ميثريبالا سيريسينا
  8. كلمة فخامة الرئيس/ إمام علي رحمان رئيس جمهورية طاجيكستان في الجلسة الافتتاحية للمؤتمرالرفيع المستوى "التعاون الدولي والإقليمي في مكافحة الإرهاب ومصادر تمويله ، بما في ذلك تهريب المخدرات والجريمة المنظمة"
  9. المشاركة في الجلسة الافتتاحية للمؤتمرالرفيع المستوى "التعاون الدولي والإقليمي في مكافحة الإرهاب ومصادر تمويله، بما في ذلك تهريب المخدرات والجريمة المنظمة"
  10. Meeting with the Prime Minister of the Russian Federation Dmitry Medvedev